наверх ⇑

Аналіз практики впровадження Закону України «Про державну службу»

На передодні відзначення Дня Незалежності України Національним агентством України з питань державної служби (далі – НАДС) проведено аналіз практики впровадження Закону України «Про державну службу» від 10 грудня 2015 року № 889-VIII (далі – Закон), який вступив в дію 01 травня 2016 року.

Закон забезпечує європейську якість державного менеджменту, підвищує ефективність прийняття рішень органів влади в інтересах суспільства, а також надає нові можливості для професійної самореалізації державних службовців.

Показники, отримані в результаті моніторингу реалізації положень і норм законодавства про державну службу, підтверджують результативність процесів реформування державної служби, в той же час, акцентують увагу на питаннях, які потребують доопрацювання.

Для належного впровадження Закону прийнято 40 підзаконних актів, з них 23 постанови і 1 розпорядження Кабінету Міністрів України. Крім того, забезпечено прийняття 16 наказів НАДС.

З минулого року НАДС веде облік кількісного складу державних службовців. Сьогоднішні механізми і форма звітності дозволяють раз на квартал отримувати данні про кількісний склад державних службовців у розрізі центральних та місцевих державних органів в України. Це є першою складовою інформаційної системи управління людськими ресурсами (HRMIS), створення якої вже розпочато.

Станом на 31 березня 2017 року кількість посад державної служби в Україні становить – 233 648, з них: категорії «А» – 800, «Б» – 62 631, «В» – 170 217.

Реально працюючих державних службовців 196 392, по категоріях: «А» – 579, «Б» – 54 839, «В» – 140 974; кількість вакансій – 34 367.

 

 Кількісний склад державних службовців за ІІ квартал 2017 року

по Черкаській області

(обласна та районні державні адміністрації, суди).*

Державні органи

Склад

 

Прийнято

 

Звільнено

Штатний розпис

Вакантні посади

Облікова чисельність

обласна та районні державні адміністрації

2172

235

2088

63

64

ОДА

384

47

390

10

24

РДА

1788

188

1698

53

40

 

По категоріям

 

 

 

ОДА та РДА

категорія А

21

2

-

1

1

категорія Б

756

72

-

13

17

категорія В

1395

161

-

49

46

 

 

 

 

 

 

Суди

496

40

504

17

10

* наведені дані без урахування територіальних органів центральних органів виконавчої влади

 

Станом на 30 червня 2017 року в Черкаській області штатними розписами місцевих державних адміністрацій передбачено 2172 посад державної служби, з них: категорії «А» – 21, «Б» – 756, «В» – 1395, та 496 посад у місцевих судах.

У місцевих державних адміністраціях Черкаської області вакантними є 235 посад державної служби, з них: категорії «А» - 2,  «Б» - 72, «В» - 161, та 40 посад державної служби в судах області.

Безумовним кроком вперед є запровадження відкритих конкурсів на всі посади державної служби. Власне, це нова філософія вступу на державну службу, оскільки оцінюються і вимірюються передусім особистісні компетенції кандидата на посаду.

Запроваджено єдиний портал вакансій державної служби, який функціонує у штатному режимі. По суті, для кожного громадянина України у будь-який час доступна інформація про те, у якому державному органі, у якій області, районі є наявні вакансії. Також на цьому веб-порталі систематично опубліковуються результати проведених конкурсів. Вся ця інформація є у вільному доступі.

 

За час дії Закону було проведено 161 конкурси на зайняття посад державної служби категорії «А».

Що стосується категорій «Б» і «В» з 01 травня 2016 року було проведено 26 375 конкурсів.

 

З початку 2017 року в Черкаській області оголошено 967 конкурсів на зайняття вакантних посад державної служби категорій «Б» і «В».

Наступним кроком було створення інституту державного секретаря Кабінету Міністрів та державних секретарів міністерств. Цей крок є початком реформи державної служби, одним із головних аспектів якої є розподіл посад на політичні та адміністративні.

Запроваджено нову модель оплати праці. Нею передбачено, що частка посадового окладу становитиме 73%, а стимулюючі виплати – 27% від загального фонду, що свідчить про реальне збільшення заробітної плати державних службовців.

Закон також містить цікаву норму, яка до речі реалізована в Україні вперше. Це запровадження публічних звітів керівників органів влади. Такі звіти на початок цього року відбулися практично в усіх міністерствах, центральних органах виконавчої влади та місцевих державних адміністраціях.