наверх ⇑

Старости сіл і селищ у об’єднаних територіальних громадах

Реформа місцевого самоврядування, процес децентралізації поступово створює нові умови, в яких ми будемо жити в подальшому. Громади об’єднуються, укрупнюються,  проте однією з причин зволікань з формуванням спроможних територіальних громад залишається побоювання людей, що коли на території їхніх сіл вже не буде сільських рад і сільських голів, то настане безвладдя, занепад територій та їм навіть не буде до кого звернутися за допомогою у своєму селі. Проте, сільські території в об’єднаних громадах не залишаться без наближеного до людей  представника влади – у них буде староста.

Староста - це лідер, якому громада села виказала підтримку. Він - нова посадова особа місцевого самоврядування, нова інституція, створена для того, щоб інтереси всіх жителів сіл в об’єднаних територіальних громадах були належним чином представлені. Щоб соціальні, побутові та інші потреби мешканців села були задоволені, а проблеми місцевого значення вирішувалися швидко, відкрито та ефективно.

Староста обирається на строк повноважень ради об’єднаної громади, є членом її виконавчого комітету, представляє в ньому інтереси жителів села, здійснює комунікацію між владою та громадою села.

Староста має робоче місце на території села або одного з сіл, де він обирався. У нього є чіткий графік роботи, зручний для жителів. Він організовує заходи у селі, відслідковує проблеми громади та пропонує варіанти їх вирішення. Також староста відповідає за активізацію громади у прийнятті рішень, працює з місцевими громадськими об’єднаннями.

Староста має як визначені державою повноваження  (прописані у законах «Про місцеве самоврядування в Україні» та «Про добровільне об’єднання територіальних громад»), так надані радою громади (визначені у  статуті об’єднаної громади та у затвердженому місцевою радою положенні про старосту).

Експерти Дніпропетровського офісу реформ розробили Практичні рекомендації "Староста: лідер, адміністратор, представник інтересів територіальної спільноти".

У рекомендаціях наведені практичні поради щодо формування правової, фінансової компетенції старост громад, компетенції з питань надання адміністративних послуг та з питань діяльності старости як члена виконавчого комітету. 

Також експерти офісу реформ підготували рекомендації щодо перших дій старости, формування його посадової інструкції та Програми діяльності.

Зазначені рекомендації розміщені на веб-сайті офісу реформ (http://officereform.dp.ua) в розділі "Навчальні матеріали для громад".